شیرآلات آبی

به نام خدا

انواع شیرآلات آبی

انواع شیرآلات آبی وسایلی هستند که برای تنظیم مقدار جریان آب، باز و بسته کردن مسیر، کنترل سطح آب و برداشت آب استفاده می شوند. در تأسیسات لوله کشی آب رسانی ساختمان، شیرها به سه گروه شیرهای برداشت، شیرهای مسیر و شیرهای ایمنی و کنترل دسته بندی می شوند.

1-شیرهای برداشت

شامل شیرهای ساده ی تکی، شیرهای مخلوط، شیرهای پیسوار و شیرهای فشاری  (شست وشو) می باشند. جنس این شیرها معمولاً از آلیاژ برنج است و برای زیبایی آن را با آب کاری کرم و  نیکل روکش می کنند.

1-1-شیرهای ساده تکی:

در انواع و اشکال گوناگون ساخته می شوند و مهم ترین آنها شیر کرمه دنباله کوتاه،  شیر کرمه دنباله بلند، شیر برنجی معمولی و شیر برنجی سر شیلنگی هستند.

1-2-شیرهای مخلوط:

برای مخلوط کردن آب سرد و آب گرم و رساندن آب به دمای لازم به کار می روند. به دوگروه توکاسه و دیواری تقسیم بندی می شوند که نوع توکاسه در مدل و اشکال گوناگون از طرف سازندگان  عرضه می شوند.

1-3-شیر پیسوار:

در روشویی ها و ظرف شویی ها که از شیر مخلوط توکاسه استفاده می کنند، ارتباط شیر مخلوط و شبکه لوله کشی آب سرد یا آب گرم به وسیله این شیر برقرار می شود.

1-4-شیرهای فشاری:

وسیله ای است که برای شست وشوی کاسه  توالت و تخلیه فاضلاب به کار می رود.

2-شیرهای مسیر:

شیرهایی هستند که در مسیر لوله کشی برای باز و بسته کردن مسیر و تنظیم فشار و جریان آب به کار می روند. شیر فلکه کف فلزی، شیر فلکه کشویی و شیری که طرفه سوپاپی از جمله شیرهای مسیر هستند.

3-شیرهای ایمنی و کنترل:

این شیرها به منظور ایجاد ایمنی در کنار دستگاه ها در تأسیسات بهداشتی و گرمایی ساختمان به کار می روند. دارای انواع و اقسام زیادی هستند که به شیر اطمینان و شیر شناور جزء این دسته می باشند.

3-1-شیر اطمینان یا شیر رهاکننده

برای کنترل فشار آبگرم کن ها و جلوگیری از خطرات ناشی از افزایش فشار آن ها از این شیر استفاده می شود که در موقع بالا رفتن فشار و یا درجه حرارت به طور اتوماتیک بازشده و مقداری از آب یا بخار را خالی می کند. این شیر در انواع کنترل کننده ی فشار، کنترل کننده ی درجه حرارت و کنترل کننده ی فشار و درجه حرارت ساخته شده و در بالای آبگرم کن نصب می شود.

3-2-شیر شناور

برای کنترل سطح آب در مخزن ها به کارمی روند. شیر با ک م کگوی توخالی و شناوری که با پایین و بالا رفتن سطح آزاد آب در مخزن، پایین و بالا می رود از حالت کاملاً باز به حالت کاملاً بسته تغییر می کند.

نکات مهم در خرید انواع شیرآلات

بهتر است پیش از خرید شیرآلات به این نکات توجه کرد:

شاید بتوان گفت مهم‌ترین نکته در خرید شیرآلات جنس و کیفیت ساخت آن‌ها است. جنس نامناسب می‌تواند سبب نشتی آب و اسراف بسیار شود. به طور کلی شیرآلات از جنس استیل، چدن، پلاستیک و ... هستند که هر کدام از آن‌ها کیفیت و زیبایی خاص خود را دارند و مناسب یک فضا هستند. شیرآلات استیل پرفروش‌ترین انواع شیرآلات هستند و می‌توان آن‌ها را با انواع کابینت ساده، طرح‌دار و مدرن ست کرد. این محصولات باید ضدزنگ باشند در غیر این صورت با گذشت تنها چند هفته بدنه‌ی آن‌ها آسیب می‌بیند و تغییر رنگ میدهد.

قیمت شیرآلات بسیار متنوع است و به تعداد، جنس بدنه‌ و شرکت تولیدکننده‌ی آن‌ها بستگی دارد. نمونه های از جنس آلیاژ برنج گران هستند در حالی که شیرآلات پلاستیکی ارزان قیمت هستند.

رنگ و طرح شیرآلات هم ازجمله مواردی است که هنگام خرید باید مورد توجه قرار بگیرد. این محصولات در انواع رنگ‌های مختلف کروم، نقره‌ای، طلایی، طلایی مات و سفید طراحی و تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها مناسب یک فضا و دکوراسیون هستند. می‌توان رنگ شیرآلات را با طرح‌های کاشی حمام و دستشویی یا دستگیره‌های در کابینت ست کرد.

انواع جنس و رنگ شیر آلات ساختمانی

از دیگر مشخصه های شیر آلات ساختمانی ، جنس و رنگ آن ها می باشد که می تواند در قیمت آن اثر گذار باشد.

برنز

شیر آلات برنزی دارای رنگی تیره می باشند و چهره ای خاص و متفاوت به آشپزخانه می دهند.شیر آلات برنزی بسیار زیبا و جذاب هستند و آشپزخانه شما راشیک می کنند ولی نیاز به تمیز نمودن مداوم دارند.

 

آلیاژ روی

این گونه شیر آلات از جنس ترکیبی به صورت روی و مس تهیه شده اند و غالبا در رنگ نقره ای عرضه می شوند.

این نوع از شیر آلات در اکثر مواقع مورد استفاده قرار گرفته اند چرا که خیلی سریع و راحت زنگ نزده و کیفیت آن ها از بین نرفته اند.

استیل ضد رنگ

شیر آلاتی که جنس آن ها از استیل ضد زنگ می باشد صورت براقی داشته و به آسانی تمیز می شوند. اماباید دقت کنید که به خوبی از آن محافظت نمائید چرا که امکان دارد روی آن خش بیفتد بنابراین برای اینکه آن ها را تمیز کنید نباید با استفاده از اجسام سخت مثل سیم ظرفشویی یا هر وسیله دیگری استفاده کنید.

مسی

اغلب شیر آلات مسی رنگ مسی و تیره رنگی دارند اما در عین این تیرگی بسیار جذاب و چشمگیر می باشند و بیشتر برای سینک های کلاسیک می باشند.

برای زیبایی و ماندگاری این شیر آلات که جذابیت خود را حفظ کنند احتیاج دارند که همیشه مرتب و تمیز بمانند .این گونه شیر آلات بیشتر مناسب آشپزخانه هایی می باشند که نور خیلی زیادی ندارند.

پلاستیک

این گونه شیر آلاتی که از جنس پلاستیکی می باشند از نوع ارزان ترین برای خانه ها می باشند اما در رنگ های مختلفی ارائه می شوند. ولی ایراد کلی این شیر الات خراب شدن و شکستن این گونه شیر آلات به نسبت سایر شیر آلات معرفی شده می باشد و زیاد نیاز به تمیز شدن و مراقبت ندارد.

سایر ویژگی های شیرآلات ساختمانی

 سنسور:

در صورتی که اکثر شیرهای آب با اهرم باز و بسته می گردند ،شیر هایی هستند که احتیاجی به باز و بسته شدن به واسطه اهرم ندارند و فقط کافی است دست خود را جلوی سنسور آن بگیرید تا آب باز شده و یا با برداشتن دست از جلوی چشمی سنسور ، آب بسته می گردد.در این صورت از اهرم فقط برای گرم یا سرد کردن آب استفاده می گردد.سنسور در اغلب شیر های آب به طور پیش فرض وجود دارد و برخی از شیر ها امکان نصب اسن سنسور را دارند.این گونه شیر ها برای جلوگیری از هدر رفتن آب کاملا مناسب هستند اما از نظر قیمت،وجود سنسورمی تواند قیمت شیر آب را بالاتر ببرد.

دکمه:

 برای اغلب شیر آلات ساختمانی می توانید دکمه ای اضافه کنید که جریان آب را تنظیم نماید.

حالت چرخشی:

شما می توانید شیر آبی تهیه نمائید که گردنی آن 180 درجه یا حتی 360 درجه می چرخد.این نوع شیرهای آب به شما این کمک را می کند تا به راحتی بتوانید سینک ظرفشویی را بشورید.

سایز:

یکی دیگر از ویژگی های شیر آب سایز آن می باشد که اغلب خریداران گاهی به آن توجه ندارند. این سایز باید با توجه به اندازه و فاصله سینک ظرفشویی یا دسشویی از دیوار و نوع شیر آلاتی که خرید می کنید مشخص شود تا شیر آبی خرید نشود که بعد از نصب متوجه بشوید مناسب سینک شما نیست و کار با آن دشوار می شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.